Skip to main content

RAMADHAN PERTAMA


Inilah Ramadan pertama aku jauh dari emak bahkan inilah kali pertama aku tinggal di hostel,jauh pulak tue...ketika di rumah dulu, pasti hidangan sahur kami nasi dan beraneka jenis lauk namun sekarang hanya roti dan peanut butter yg menjadi pembuka selera dia pagi hari..

Bercerita pula soal bazaar ramadan.. Dulu, jarang2 sekali aku menapak ke bazaar sebab selalunya abg yg pergi membeli...Sekarang nihh, lauk kiri kanan, tiap2 hari kena keluar membeli.. Aku kena pandai survey makanan supaya tak menbazir..beli ikut keperluan bukan ikut nafsu..

Kelmarin adalah minggu pertama aku berbukan puasa bersama akak dan keluarganya. Pagi tu, aku rasa sgt berlainan..ye laa lama tak makan atas meja dengan lauk-pauk yg mencuri deria bauku..Pagi tuh, aku makan dengan berseleranya..Aku nihh bukanlah demand sgt nk makan mknan first class, cukupla sekadar telur goreng dengan kicap jadi santap..(aku sentap kasi licin!)

Semalam, hmm... penatnya tak terkata.. ye la dari tengah hari keluar ke Tesco shopping barang-barap sampai jam 4..lepas tuh gegas solat asar dan dlm pukul 6:15 smpai kat teminal KTM (ketetapi Tanah melayu).. sedih rasanya, ingatkan ada laa org nk hantarkan last2 terpaksa naik ktm je.. tunggu punya laa lama dgn perasaan takut nk balik sorang petang-petang.. dlm 6:45 baru ada KTM....Untuk hilangkan cuak, aku dengan muka manisku ini bertegur sapa dengan seorang akk bertudung labuh dlm ktm tu.. Allah itu maha pengayang..tak sangka akak tuh pon belajar di tempat yang sama dan tinggal di block yg sama.. aku pon mintaklaa nk tumpang sekali naik teksi.. tambang lebeh murah klu sama destinasi..maka aku pon tak bersendirian laa...

Terpaksa aku bukak puasa dengan air sejuk je dulu sementara nk sampai.. tetiba feeling aku nihh kat perantauan negara asing pulak selepas jauh perjalanan pengembaraan di bulan Ramadan..Hehehe

Moral value: kena yakin Allah itu bersama kita dan jangan susahkan org len..huhuu




Comments

Popular posts from this blog

Segmen: TerjahTahun Baru AisyaHumaira'

Assalamualaikum... Subhanallah, cantik nya gambar pasangan pengantin baru..Dikesempatan ini nk ucapkan selamat pengantin baru, moga berkekalan hingga ke akhir hayat dan mendapat 'waris' yang soleh serta solehah..Aminn... Rasa menarik pulak segmen INI .. Kalau sebut tahun baru mesti nak sebut baju baru, kasut baru, langsir baru..semuanya baru lahh..hihii.. So, kat sini saya nak sebut azam baru saya bagi tahun 2013.. - Azam yang pertama nak dapat result cemerlang dan pointer CGPA yang tinggi..supaya senang dapat biasiswa..Insyaallah.. -Azam yang kedua nak drive kereta dekat highway balik kampung..Saya sebenarnya takut nak drive tapi ntah macam mna boleh ambik lesen kereta..so, tahun 2013 saya kena jadi lebih berani! :D Azam-azam yang lain biarlah menjadi rahsia antara saya dengan-Nya.. p/s: kalu dapat topup 30, sya bersyukur sangat..hihiii.. (gurau jerr..V)

BlogWalking by DayangDeno

Shopping di ShenZhen lebih Murah

MOSTLY PEOPLE SAY " BARANG DI CHINA LEBIH MURAH"  WELL, I THINK SO.. BARU-BARU INI AKU KE SHENZHEN DAN AKU LIHAT BARANG-BARANG TERJUAL DENGAN BEGITU MURAH SEKALI... PALING PENTING, HARGA BOLEH DITAWAR DENGAN SEMURAH YANG MUNGKIN!!! CONTOHNYA NAK BELI BAJU TIDUR BERHARGA 160 YUAN..ANDA BOLEH TAWAR SEHINGGA 25 YUAN SAHAJA! TRY AND BUY IT! TAPI TENGOK MUATAN BAGASI JUGAKLAH.. BIASANYA BARANG-BARANG BUATAN TANGAN SEPERTI SARUNG TILAM, SARUNG BANTAL.. BAJU TIDUR CANTIK DAN BERFESHION SELAIN BARANG TEMBIKAR...MURAH SANGAT!!! SO, SESIAPA YG SEDANG MERANCANG NAK BERCUTI KE LUAR NEGARA CUTI HUJUNG TAHUN NIH..BOLEH LAH CONSIDER NAK PERGI KE SHENZHEN INI.. MAKANAN HALAL JUGA MUDAH TERDAPAT DI RESTORAN-RESTORAN BERDEKATAN TEMPAT PENGINAPAN...  Visa In most cases, a visa should be obtained from a Chinese embassy or consulate before arriving anywhere in China. See the  China  page for more information. Certain nationalities arriving from Hon...