Skip to main content

cerpen:baru bermula


Cerpen: Baru bermula.






A
wan berarak-rarak meningggalkan tempat, cuaca mulai gelap menandakan bulan bakal mengambil tempat matahari. Abqori duduk di jendela sambil memegang mug yang masih penuh dengan Nescafe buatan Ainul Afifah. Hari ini dia pulang lewat, banyak kerja yang perlu disiapkan mana lagi jalan yang sentiasa sesak dengan kepulan asap dari enjin-enjin menyukarkannya pulang tepat pada waktunya. Pejam celik-pejam celik tamat juga mastersnya dalam jurusan Usuluddin. Ainul datang dari belakang lalu memegang bahu suaminya.
“jauh termenung…”ainul menegur suaminya sambil melemparkan segaris senyuman paling manis buat tatapan Abqory.
“erm…tengah tunggu Maghrib masuk waktu”, balas Abqory. Ainul merenung dalam anak mata Abqory. Abqory lain dari biasanya. Selalunya pulang saja dari tempat kerja terus diagah anak lelakinya yang baru berusia 3 tahun. Tidakpun pasti akan berceloteh itu ini tentang keadaan jalan raya, Tanya barang dapur masih ada atau tidak. Namun, hari ini Abqory senyap seribu bahasa.


              ********


         Menjadi rutin harian Abqori dan Ainul berjemaah bersama waktu Subuh, Maghrib dan Isyak. Biasanya juga Abqory akan menemani isterinya membaca Kalamullah dan memperbaiki tajwid Ainul.  Seusai solat Insyak, Abqory bergerak langsung ke ruang tamu yang menempatkan sofa lalu dihidupkan televisyen. Abqory seorang yang peka dengan perkhabaran luar menerusi berita-berita di tv, radio dan akhbar.


Ainul pula  terus ke dapur mengemas meja yang ditinggalkan sebentar tadi dan bergerak ke sinki pula lau mencuci pinggan mangkuk yang kotor. Setelah memastikan semua pinggan dicuci, Ainul bergerak pula ke ruang tamu yang menempatkan suaminya dan Amar, anak lelakinya.


 “amboi,syoknya anak umi main dengan abi..” ainul menegur manja anaknya yang baru saja belajar bercakap.
 “edapp, abi ann..” pelat-pelat sahaja bunyinya.
Abqory yang sedang duduk menganguk-angguk. Abqory menepuk-nepuk sofa mengisyaratkan Ainul supaya duduk di sebelahnya. Ainul yang jelas dengan perbuatan suaminya akur.


Apabila Abqory Nampak isterinya sudah duduk dengan selesa, dia pun memperlahankan volume sound televisyen lalu memulakan bicara.
“Ainul, abang nak bagi tahu… abang dapat tawaran bekerja secara kontrak di Hong Kong dan abang dahpun terima.”
“yeke bang, Alhamdulillah..” sedaya upaya ainul menyorokkan muka kelatnya. Isu ini berat jika dipertimbangkan mungkin Ainul terpaksa berhenti kerja sebagai guru perdidikan islam yang telah menjadi cita-citanya sejak kecil namun priority lebih kepada suami.
                                                                                                                                                                   
“Pendapat Ainul macam mana? Abang rasa tawaran kerja ni berpotensi memperkembangkan bakat abang dan juga jalan untuk meneruskan dai’e yang Rasulullah tinggalkan untuk kita menyambungnya.”


“erm…”Ainul mengangguk-ngagguk.


“tapi tu lah..kerja ni kontrak selama 5 tahun yang telah RISEAP tawarkan kat abang. Tak mungkinkan Ainul nak ambil cuti selama itu dari tugas ainul sebagai pendidik..Abang serahkan keputusan ini kepada Ainul."


Tahulah Ainul mengapa Abqory Nampak sugul sejak akhir-akhir ini, mungkin permasalahan ini yang mengganggu otak fikirannya. Ainul menarik nafas lalu meluahkan apa yang terbuku di hati.
”Abang, jika abang memberi hak membuat keputusan, Ainul memilih untuk meneruskan kerjaya Ainul sekarang, Ainul menyayangi abang kerana Allah, Ainul juga menyayangi anak didik Ainul kerana Allah dan berat untuk Ainul membuat keputusan seawal ini.


           **************                                                                                                                                   

Genap 6 bulan Abqory bekerja di Islamic Union of Hong Kong. Rata-rata rakan sejawat menyambut baik kehadiran Abqory. Mulanya agak sukar Abqory mebiasakan diri dengan suasana baru yang pastinya berbeza dari tanah air. Mujurlah dia telahpun belajar sedikit perbualan ringkas dalam bahasa kantonis sebelum ke mari.   
                                                                                                                                                        Penduduk di sini mesra dan kebanyakannya boleh bertutur bahasa Inggeris kerana memang telah menjadi lokasi utama pelancong-pelancong luar Negara. Makanan Halal juga mudah ditemui kerana rata-rata warga Indonesia yang menetap di sini membuka warung-warung kecil di apartmentnya. Contohnya ‘warung malang’ yang menjadi pilihan Abqory untuk makan selain restoran Cina muslim tingkat 3 bangunan pejabatnya.                               
                                                                                                                                                             Abqory mula menyusun langkan kearah elevator untuk turun ke tingkat 5 yang menempatkan ruangkan kelas-kelas dan juga dewan. Hari ini dia akan memberi seminar bagaimana indahnya Islam kepada tetamu-tetamu yang bekerja sebagai TKW atau tenaga kerja wanita Indonesia. Bahasa yang digunakan nanti tentulah bahasa melayu-indonesia.
                                                                                                                                                               Kefasihannya bertutur Indonesia sangat pengujakan rakan sejawat yang lain dan ada juga yang sudah menggelarnya Bapak Qory. Dia tidak kisah orang memanggilnya begitu malahan dia merasa akan lebih mudah untuk menarik perhatian audient yang berasal dari seberang itu. Selesai sahaja seminar yang mengambil masa 3jam itu, sekumpulan wanita TKW itu mendekatinya.  
                                                                                                                                                “Maaf ya Bapak Qory, kami dari Halaqah Sabtu ingin mengajak langsung bapak untuk makan malam di Shelter yang dekat dengan warung malang malam ini. Di sana ada lagi rakan kami yang lain ingin banget ketemu bapak langsung”, bicara salah seorang dari TKW. 
                                                                                                                                                                                    
Sampuk seorang lagi wanita yang bernama Karomah “bapak bisa jugak mengajak ibuk alias isteri bapak”. Abqory mebalasnya “baiklah, saya akan hadirkan diri ke shelter tapi isteri saya tiada disini, dia berada di Malaysia.


                                                                                                                                              Wanita-wanita TKW saling berpandangan”masa bisa?” 
                                                                                                                                                      “ya, bisalah, saya yang mengizinkannya..”balas Abqory meninggalkan sekumpulan wanita yang sudah faham kerana ada juga dikalangan mereka yang meninggalkan suami dan anak-anak untuk bekerja sebagai pembantu rumah bagi menyara kehidupan. Bagi mereka, skop kerja diluar lebih luas dan sebab itu lah ramai warga asing berhijrah dari Negara asalnya. Namun, Abqory tidak berpendapat begitu, Baginya rezeki itu dari Allah. Dia bekerja di sini kerana baginya mudah dia menyampaikan dakwah dan menolong meraka medapatkandalam lingkungan warga yang dhaif dari majlis-majlis ilmu.

******************


Tepat jam 5petang waktu tempatan, Abqory berjalan kaki menuju ke rumahnya di jalan Oi Kwan Road, Wanchai yang dekat dengan tempat bekerja. Dia memilih tinggal dia apartment kecil dekat dengan bandar dan pejabatnya kerana pengangkutan dari tempat-ke tempat akan menjadi lebih muda dengan adanya Tenten dan MTR bawah tanah.  
                                                                                                                                                             Malam ini dia akan ke shelter namun sebelum telah menjadi rutin harian sejak dia mula bekerja di sini untuk menelefon isteri dan ibu di kampung. Telefon rumah diambil dan mula mendail angka 16 di kartu prabayar. Apabila Berjaya, terus dia mendail Ainul. Ainul yang ketika itu sedang menemani Amar mandi bergegas mendapatkan hanphone e5 miliknya.                                
                                                                                                                                      “Assalamualaikum…ainul sihat? Sedang buat apa? Hari ni Amar nakal tak?”.                          “Waalaikumussalam.. Alhamdulillah sihat,ermm…ainul tengah teman Amar mandi. Dia tak nakal malahan bertambah baik dan menceriakan.hehe.. Abang?”.
                                                                                                                                              Terubat rindu Abqory terhadap Ainul setelah lima bulan tak bertemu. Kali terakhir bertemu bila Ainul mengambil cuti sebulan untuk menemaninya ke sini. “Alhamdulillah, abang pun sihat..”                                            
                                                                                                                                                        “Abang, tak lupakan tempah tiket untuk Ainul dan Amar cuti hujung tahun persekolahan ni?” ,Ainul mengingatkan Abqory.“Sure la abang tak lupa, abang beli online je..”
 “Okey, Assalamualikum…”.  Selesai menelefon isteri dan ibunya di Malaysia, Abqory mengambil tuala yang tersangkut di ampaian untuk mandi dan solat.

Hari ini Abqory memulakan rutin kerjanya. Dia telah diinform awal oleh majikannya untuk menghadiri seminar di dewan yang terletak di Kowloon. Audients kali ini adalah dari mualaf-mualaf yang baru sahaja mungucapkan dua kalimah syahadah. Jadi topic yang akan diutarakan mestilah berkenaan konteks Islam kerana mereka pastinya mahu lebih memahami agama yang baru menganuti agama Islam.                                      
                                                                                                                                                     “Wanchai, please..”Abqory meminta pemandu membawanya pulang. “okay.okay” pemandu teksi itu menganguk sambil mengangkat ibu jarinya. “where you from?” ,tanya pemandu teksi untuk memecah keheningan. “I am from Malaysia”,sambut Abqory pertanyaan dari pemandu teksi dalam lingkungan 40 an itu. “I want to ask aa, why, why Malaysian woman wear scarf cover their head?”, Tanya pemandu teksi tersebut.
                                                                                                                                                                    Teksi bergerak laju di lebuh raya yang tidak terlalu sesak kerana kebanyakan penduduk lebih memilih menaiki pengangkutan awam atas saranan kerajaan negara. Pembantu teksi itu kemudian memberhentikan pemanduan kerana lampu isyarat merah di hadapan. Abqory mengambil dua butir gula-gula dari poketnya lalu membuka salah satu dari pembalut gula-gula tersebut lalu menjatuhkannya ke lantai. Tindakan dia diperhatikan oleh pemandu teksi tersebut.                                                                                                                       
“If you has to choose one of these two candies, one is unwrapted and one is wrapted, which one you will choose?”, Abqory bertanya kepada pemandu teksi yang bernama Ah Seng. “Off course unwrapted!” pantas sahaja Ah Seng membalas.                                                                                                                                                              “So do like a woman, she is become more precious when she cover her aurah, all muslim woman just not cover their head and hair but to cover the aurah to attain God pleasure.” Santai saja Abqory menuturkan maksud mengapa wanita muslim bertudung. Dia memberi pemahaman yang mudah difahami oleh orang non-muslim supaya senang mereka untuk observe dengan topic yang diutarakan. Abqory harap, Ah Seng yang sudah faham itu dapat menceritakan kepada orang lain untuk memahami wanita-wanita islam di luar sana.              

********************

“umi, Amar rindu abi…” rengek Amar yang telah berusia 6thun tatkala pulang dari tadika.                    “sabar yer..umi pon rindu abi, sangat sangat…” Ainul cuba menaiskan muka untuk memujuk anaknya itu. Tidak dinafikan susah hidup berjauhan dari suaminya, apatah lagi Amar yang sedang membesar sangat memerlukan perhatian dari kedua umi dan abinya. Sekarang Ainul lah yang mesti menggalas tanggungjawab menjaga Amar sendirian. Bagaimanapun, tinggal seminggu dia akan berangkat ke Hong Kong untuk menemui Abqory dan akan tinggal di sana sepanjang cuti hujung tahun persekolahan. Ini lah enaknya bekerja sebagai pendidik..
                                                                                                                                                                 Tiket dan visa telahpun Abqory e-mailkan di inbox yahoo. Abqory terlebih awal berpasan supaya memakai pakaian lebih tebal semasa ke sana kerana kemungkinan hari ketibaannya nanti suhu menjangkau 11 darjah selsius. Tiada yang lebih menghangatkan hatinya teruja untuk bertemu suami yang terchenta. Sejak dia terlibat cinta antara benua, dia lebih menghargai masa-masa bersama dan saling memahami itu penting untuk mempertahankan sesebuah perhubungan.

Seperti keadaan biasa, jam lunch hour pasti Abqory akan ke restoran china muslim yang berada di tingkat bawah bangunan. Leka dia menjamah din sum dan sweet egg bun. Bukan mudah nak makan makanan cina yang Halal, hanya di sini sahaja yang telah diiktiraf sebagai restoran Halal food. Tiba-tiba seorang wanita diawal umur 30-an datang. Matanya merah dan sangat kelihatan kebingungan.                    “Bapak Qory, bisa saya bertemu bapak secara privasi?”
                                                                                                                                                            Abqory cepat-cepat mengangkat punggung lalu mengajak wanita tersebut ke pejabatnya.Abqory menjemput wanita yang bernama Sufiah duduk.                                                                                                           “Bapak Qory, saya udah nggak tahu gemana bisa perkahwinan saya bisa jadi rumit. Begini, saya udah menikah ampir 10 tahun sebelum mengambil keputusan untuk menjadi TKW di sini kerana ingin mencari uang yang banyak. Terus, saya tidak pulang hamper 3 tahun dan tidak menjalani penghidupan bersama suami selama itu juga. Ibu saya di sana didatangi seorang kiai seorang ulama di kampung.. Beliau menjelaskan perkahwinan saya sudah putus sama suami. Sedang saya belum cerai, gemana bisa putus?”                                            
                                                                                                                                                           Abqory menjelaskan keadaan yang sebenar dan menjelaskan tidak akan putus sesebuah perkahwinan itu jika kedua belah pihak saling bersetuju untuk berjauhan selagi si suami belum menjatuhkan talak, maka mereka masih sah suami isteri. Sufiah pulang dengan rasa hati yang melonjak.  
                                                                                                                                                             Abqory juga bersyukur kerana Sufiah bertindak untuk consult dengannya terlebih dahulu. Belum sempat dia ingin meneguk air kosong pintunya diketuk. Muncul gadis bertudung ayu yang sama persis dengan namanya tersenyum kepadanya.

Lalala..’ I praise Allah for sending me you my love, You found me home and sail with me,And I'm here with you, Now let me let you know, You've opened my heart, I was always thinking that love was wrong,But everything was changed when you came along….!” Abqory bernyanyi riang sambil bersiap-siap untuk keluar dari apartment menuju ke airport. 
                                                                                                                                                              Abqory sampai awal kerana gusar Ainul tidak tahu kemana nak dituju setibanya dibalai ketibaan. Dari jauh ternampak seorang wanita menolak troli bagasi  sambil memegang erat anak kecil. Tahu lah dia isterinya sudah kembali kepangkuannya.                                                                                                                                                
                                                                                                                                                 “Abi!!!” berlari-lari Amar mendapatkannya lalu Amar menyalami abinya dan memeluk erat.                           “rindunya Amar kat abi yer…””ehem-ehem umi jugakk..” Ainul dan Abqory berpandangan dan abqory tiba tiba mengenyitkan matanya. Tersipu-sipu Ainul melihatnya.                                                                            Abqory membawa Ainul pulang ke apartmentnya cuma sekadar untuk meletakkan bagasi sahaja kemudian mereka bertiga  bersiar-siar di taman Victoria Park dan berjalan dari satu kedai ke kedai yang lain.
                                                                                                                                                            Mereka sempat mengunjungi kedai SaSa, SoGo dan singgah ke supermarket Welcome untuk membeli barang dapur sebelum berjalan pulang ke apartment. Banyak kali juga Ainul telah ke mari tapi dia masih merasa takut untuk berjalan sendirian dalam sekumpulan besar penduduk yang lalu lalang. Abqory tidak pula menegur sikap cuak isterinya malahan berasa seronok tiap kali mereka keluar membeli belah.

*********************

Pagi itu, Ainul dan Amar mengambil keputusan untuk ikut Abqory ke tempat kerjanya. Amar khusuk bermain di playground yang terletak di ground floor bangunan tersebut. Ainul didatangi seorang wanita yang dikenali Karomah Andrianti. Kedatangan karomah nyata mengubah mood Ainul. Masih tergiang-ngiang cerita yang dibawa Karomah tentang Ayu yang cuba-cuba merisik status Abqory. Hati wanita mana yang tak terusik bila terdengar berita yang kurang enak tentang suaminya. 
                                                                                                                                                                          Dia kemudian ternampak kelibat seorang wanita melayu yang sama persis criteria yang diceritakan Karomah.  “itu ke Ayu??hmmm..memang cantik orangnya”,bisik hati Ainul. Amar, Ainul dan Abqory jalan bepimpinan tangan. Amar kelihatan seronok dapat melihat orang lalu lalang membawa haiwan peliharaan. Ada yang diikat dilehernya dan ada juga yang dilepaskan. Gusar juga hati Ainul takut-takut Amar akan menerkam untuk membelai bulu lebat haiwan peliharaan yang haram disentuh itu.
                                                                                                                                                                     Banyak lauk terhidang di atas meja. Ada ayam masak merah, kari ikan dan terung tempura. Haruman masakan Ainul sungguh memikat Abqory. Perutnya lantas terasa lapar. Mereka makan bersama-sama setelah membaca doa. Abqory perasan perubahan cuaca Ainul sejak makan tengahari tadi lagi tapi dia sengaja tidak ambil pusing kerana mungkin mengalami simptom-simtom ‘abc’. Namun, abqory mesti betanyakan hal sebenarnya sebelum berlarutan. Amar tidur awal malam ini. Sejak kemari Ainul membiasakan Amar memakai stoking semasa tidur dan berpakaian tebal.                                                                                                  
                                                                                                                                                             “Ainul, boleh abang tanya perkara apa yang mengusarkan hati Ainul?” Abqory bertanya dengan lembut. “eh, takdek ape-ape lah?” “pasal Ayu?” Ainul cuba mengawal riak mukanya. Abqory rupanya lebih awal tahu tentang cerita yang dibawa Karomah melalui Shinta, india muslim selaku kerani di pejabatnya yang tidak sengaja mendengar perbualan mereka.

“Assalamualaikum semuanya, saya Pn. Ainul isteri kepada Bapak Qory akan menggantikan beliau yang tidak sihat hari ini untuk mengajar kalian.”                                                                                             Sejam telahpun berlalu dan waktu juga telah menganjak kesiangan. “baiklah, setakat ini ada sebarang pertanyaan tentang tajuk kita iaitu ketika haid?”.. Ainul melilaukan mata melihat jika ada yang mengangakat tangan.                                                                                                                                                              
                                                                                                                                                            “Kita akhiri majlis kita dengan surah al-Fatihah”. Seusai doa, semua wanita-wanita TKW yang hadir bangun dan bersalaman sebelum meninggalkan Musollah. Hanya Karomah yang masih terkaku di tempatnya. Terbit rasa ingin menegur, lantas Ainul memanggilnya sambil menarik hujung bibirnya. Karomah ternyata ingin meminta maaf kepada Ainul kerana membawa cerita yang belum pasti kesahihannya. Mujurlah Ainul tidak cepat melatah dengan cerita panas yang dibawa Karomah. Kalau tidak mungkin rumahtangganya berantakan gara-gara tidak usul periksa dahulu.
                                                                                                                                                     
Ayu tenyata hanya seorang pelajar jurusan major Chinese mandarin di university terdekat. Ayu bertemu Abqory hanya untuk mendapat pandangan tentang seorang jejaka dari kaum china yang datang melamarnya. Tiba tiba alunan lagu ‘Cinta muka buku’ kedengaran. Cepat-cepat Ainul menekan masuk text pesanan ringkas. -Assalamualaikum..abang dan Amar ada kat playground bawah, dah siap turun lah..jom pergi dating..hehe- Ainul senyum riang dan sangat bersyukur dikurniakan dua insan tersayang.



-Tamat-

Karya by: hafizah
Cfs IIUM PJ





Comments

Popular posts from this blog

::vlogger::

Please be upon to you... Cakap BAHASA lah, lagi senang (walau BENL student) Mula-mula tengok video nih... memang bad expression aku bagi kat dia nih.. sebab tak faham sangat and dari gaya cakap dia tu aku kurang suka..(at first jerr).  Then, aku search dan dowload lagi banyak video dia and i found his talent! Good in english (amik TESL la katakan) and the way that he try to attract memang lain dari yang lain...macam mana nak cakap ek?? bukan abnormal!  ah, tengok sendiri! ^^ see.. he try to be a contemporary ustaz.. and it's not WRONG. I do see his point about our prophet S.A.W. vlogger nih bagi cerita yang dekat dengan pelajar2..yang kadang-kadang benda 'tu' berlaku dekat diri sendiri (bengg!!) Ada potongan ayat al-Quran dan hadith siap tersedia dalam video tu! yang kadang-kadang kita tahu tapi buat tak endah..or yang memang kita tak pernah tahu sbb taknak ambik tahu! (learn from the mistake) cth: what

rindu saat-saat itu...

wahai malam... tatkala dikau menjelma, membawa bersama memori 'semalam' tak pernah dan takkan pernah ku lupa... aku pernah carik ditusuk kawan. aku pernah menyentuh cinta manusia. namun ianya sementara... kini hanya tinggal memori semalam...  Ya Allah..terasa ingin menangis bila mana aku melihat video yg ditagkan oleh sahabat juga saudara ak sendiri.. teringat aku di zaman muda mudi ku (skang tak tua agy)..zaman form5.. peristiwa setahun yg lepas menggamit beribu kisah aku dan dia..aku dan mereka... mereka yg pernah menjadi kemudi-kemudi kapal form5.. 5 taufiq 5 mahmudah     Form 5 atau dengan kata lainnya "senior".. bukan laa status yg boleh dibanggakan.. banyak tanggungjawab yg perlu dipikul dan dilaksanakan.. menjadi pengawas dan dalam masa yg sama sebagai sahabat betul2 menguji aku tatkala itu... pernah aku terluka dan menjadi parut yg paling dalam namun sekarang tanpa aku sedari parut itu kian sembuh bahkan parut itulah yg menjadi

pandai-pandai membawa diri di perantauan

kenapa mata aku berair ni???? cehh, konon Ijah nak feeling lar nihh..<3 first thing to do before traveling, passport mesti ada oke? second, pastikan ada visa (bg negara tertentu shj)..Third, ada mahram (bg wanita)..Last, pastikan bawak duit yg mencukupi utk pergi-balik...dengaq tuh! bila dekat degara org, kena selalu berwaspada.. jangan mudah percaya pada suspicious person.. mestikan ader yang terbaca dekat paper 'pemerdagangan manusia!' Paling worst 'Awas! Keldai dadah..' bagi perempuan macam aku nih berisiko tinggi bila nak traveling... so, bawak mahram, rasa selamat~ :) mahram nih boleh jugak dikalangan kawan rapat yang dipercayai selain dari kaum keluarga..nak lebih selamat bawak anggota polis! hihiii..Just kidding~