Skip to main content

Graduan yang bakal graduasi: Sakit Bukan Penghalang.

Asslamualaikum..

Sudah lama tak menjengah Blog. Al-maklum sejak belajar di Taman Ilmu dan Budi tak berapa sempat nak update perkembangan.(Lagipun, bukan ada yang nak tahu -_-)

Bersyukur dapat menghabiskan 8 Semester di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia dalam jurusan Bahasa Inggeris Linguistik dan Sastera. Sempat juga lah nak ambil study leave disebabkan masalah kesihatan dan kehilangan ahli keluarga. Banyak kali fikir nak berhenti..study leave..atau teruskan.. hilang arah sekejap.

Di penghujung semester 5, ingat lagi, masa tu short semester exam. 
I really had a bad backache, in the exam hall. 
Bayangkan keadaan tak boleh duduk lebih 20 minit dan berdri lama.

Lepas daripada itu saya berulang dari satu klinik ke satu klinik untuk dapatkan pandangan. Hampir semua "diagnosed" me sebagai sakit belakang biasa, makan ubat sapu minyak baiklah nanti. Deep in my heart, "this is not normal". Ingat lagi masa itu ditemani abang nombor 2. I continued study macam biasa. Hari-hari cal rumah tanya kabar keluarga dan tiba-tiba mak informed abang nombor 2 kemalangan tapi tak cedera dekat mana-mana. Sementara doktor di UIAM buat ujian X-ray dan hantar ke makmal tup-tup cuti semenster. Alangkan terkejutnya bila balik lihat abang terbaring di katil sebab demam tak kebah dan sakit gout. Sempat jugak masakkan untuk dia, teman makan, beli pampers sebab dia tak larat ulang alik ke toilet, dan membebel ajar pergi klinik. Keadaan dia makin terus untuk I made decision "roger" my other brother and brought him to the nearest clinic. Keadaan dia membaik bila dah jumpa doctor dan makan ubat. Rasa lega nak balik hostel semula. Bila sambung belajar selepas study week, 

I was shocked with the news yang abang dan kembali kerahmatullah kesan kemalangan. 
My last moment with him .. 
salam tangan beliau sebelum bertolak ke KL. 
Saya anggap dia macam pengganti seorang ayah. Bila dia tak ada macam sebelah sayap saya patah.



Reda dengan pemergian abang, saya 'cuti sendiri" untuk pastikan mak okay. Rasa nak berhenti belajar pun ada masa itu sebab terlalu risau dengan mak. Still, I went back to KL few days later. Hampir dua bulan berpura-pura yang diri dalam keadaan baik dan reda. Hinggalah saya ambil sesi kaunseling beberapa kali atas sebab nak dapat markah dari lecturer. Habis segala yang terbuku dihati saya luahkan. Saya dapat khidmat nasihat dari kaunselor untuk sakit saya dan perassan kehilangan. Dalam takut-takut dengan doktor, jarum, bau hospital, aku beranikan diri jumpa doktor di Klinik UIAM dan mohon surat referral ke doktor pakar Orthopedic. Di situ barulah aku tahu penyakit aku sebenar. Saya dah reda dengan segala kemungkinan. Doktor ada nasihatkan supaya ambil study leave dan fokus dengan rawatan. Walaupun sakit cepat dikenalpasti, ia mungkin menjadi serius dan boleh hilang deria kaki kiri (Assudahh!). 


Tapi benda yang orang laranglah lagi saya nak buat.
 I said "doctor, saya nak teruskan belajar.. help me" and he said,."Okay...but if something happen, immediately go to the nearest hospital".  

Doktor sarankan aku jangan skip makan ubat, datang sesi fisioterapi, jangan buat aktiviti berat dan follow up every three to six months. Balik rumah saya just bagi tahu mak yang saya kena makan ubat dan fisio..tak sentuh langsung pasal ambil cuti. Dalam bilik aku fikir masak-masak dan saya tekad nak habiskan belajar June 2017 jugak biarpun saya kena merangkak atau berkerusi roda! lagipun UIAM memang ada fasiliti untuk orang kurang upaya atau hilang upaya sementara. Semester 6 bermula... saya ambil credit hour 15 sahaja dan berhenti aktiviti lasak. Classmates macam pelik bila saya kehulu hilir bawak cusion dan jalan perlahan macam orang baru habis pantang. Ada cusion, buku nota dan 2 batang pen je dlm beg galas belakang since doctor advised "jangan angkat berat, jaga posisi badan".  Badan memang cepat letih dan sakit-sakit. Lagi penat bila kena managed antara kelas, group discussions, assignments dan sesi fisioterapi di Selayang. Tak ada lecturers yang tahu so mereka treated as usual. I started doing my assignment ahead of time. Assignment buat sikit-sikit disebabkan tak boleh duduk terlalu lama. Mostly siapkan assignments sambil baring.  Allah saja yang tahu betapa saya ingin habis belajar dan sihat semula. Hampir setiap malam merintih agar diberikan kesihatan yang baik Oleh-nya dan reda dengan pemergian abang kandung yang telah dianggap pengganti seorang ayah. Sesi fisio diteruskan di semester 7 dan berhenti di semester 8. 


But, unfortunately baru-baru ini doctor Ortho suruh attend another few sessions with physiotherapist. Sempat jugaklah ikut saranan beliau tapi physiotherapist Kajang tamatkan sesi pertama disebabkan saya akan balik ke kampung halaman lepas tamat belajar. Agak rumit nak diceritakan..senang cerita saya tak pergi sesi fisio dah. Ingat diri dah sihat, tapi lepas raya kaki kiri dan belakang mula sakit-sakit semula. Mungkin terlalu penat.. think positive. 


Not a big deal as compared to other people. Saya hanyalah orang biasa dengan kisah biasa-biasa. Here I am, berjaya habiskan degree seperti yang di idamkan. Tunggu nak naik stage je lagi ni. InsyaAllah. 


Di sini saya nak ucapkan terima kasih dengan doktor di klinik UIAM Gombak,
 Doctor Ortho Hoshas, physiotherapists Selayang dan Kajang. 
Tak lupa juga dekat mak, adik beradik dan anak sedara yang sentiasa ada untuk menolong. 





Comments

Popular posts from this blog

::vlogger::

Please be upon to you... Cakap BAHASA lah, lagi senang (walau BENL student) Mula-mula tengok video nih... memang bad expression aku bagi kat dia nih.. sebab tak faham sangat and dari gaya cakap dia tu aku kurang suka..(at first jerr).  Then, aku search dan dowload lagi banyak video dia and i found his talent! Good in english (amik TESL la katakan) and the way that he try to attract memang lain dari yang lain...macam mana nak cakap ek?? bukan abnormal!  ah, tengok sendiri! ^^ see.. he try to be a contemporary ustaz.. and it's not WRONG. I do see his point about our prophet S.A.W. vlogger nih bagi cerita yang dekat dengan pelajar2..yang kadang-kadang benda 'tu' berlaku dekat diri sendiri (bengg!!) Ada potongan ayat al-Quran dan hadith siap tersedia dalam video tu! yang kadang-kadang kita tahu tapi buat tak endah..or yang memang kita tak pernah tahu sbb taknak ambik tahu! (learn from the mistake) cth: what

rindu saat-saat itu...

wahai malam... tatkala dikau menjelma, membawa bersama memori 'semalam' tak pernah dan takkan pernah ku lupa... aku pernah carik ditusuk kawan. aku pernah menyentuh cinta manusia. namun ianya sementara... kini hanya tinggal memori semalam...  Ya Allah..terasa ingin menangis bila mana aku melihat video yg ditagkan oleh sahabat juga saudara ak sendiri.. teringat aku di zaman muda mudi ku (skang tak tua agy)..zaman form5.. peristiwa setahun yg lepas menggamit beribu kisah aku dan dia..aku dan mereka... mereka yg pernah menjadi kemudi-kemudi kapal form5.. 5 taufiq 5 mahmudah     Form 5 atau dengan kata lainnya "senior".. bukan laa status yg boleh dibanggakan.. banyak tanggungjawab yg perlu dipikul dan dilaksanakan.. menjadi pengawas dan dalam masa yg sama sebagai sahabat betul2 menguji aku tatkala itu... pernah aku terluka dan menjadi parut yg paling dalam namun sekarang tanpa aku sedari parut itu kian sembuh bahkan parut itulah yg menjadi

pandai-pandai membawa diri di perantauan

kenapa mata aku berair ni???? cehh, konon Ijah nak feeling lar nihh..<3 first thing to do before traveling, passport mesti ada oke? second, pastikan ada visa (bg negara tertentu shj)..Third, ada mahram (bg wanita)..Last, pastikan bawak duit yg mencukupi utk pergi-balik...dengaq tuh! bila dekat degara org, kena selalu berwaspada.. jangan mudah percaya pada suspicious person.. mestikan ader yang terbaca dekat paper 'pemerdagangan manusia!' Paling worst 'Awas! Keldai dadah..' bagi perempuan macam aku nih berisiko tinggi bila nak traveling... so, bawak mahram, rasa selamat~ :) mahram nih boleh jugak dikalangan kawan rapat yang dipercayai selain dari kaum keluarga..nak lebih selamat bawak anggota polis! hihiii..Just kidding~