Skip to main content

Taman Ilmu dan Budi (the garden of knowledge and virtue)

Assalamualaikum w.b.t

Bersyukur kehadrat Ilahi kerana dengan limpah kurnia-Nya, Aku diberi kesempatan utk menyambung degree di UIAM

Yeah, now I'm officially an undergraduate of IIUM. Pelbagai cerita suka dan duka saya telah lalui untuk menjejakkan kaki ke universiti ini. Mungkin tidak sesukar rakan-rakan saya yang lain tetapi masih memberi satu 'cerita' dalam kehidupan saya. Oke, lupakan kisah silam dan mulakan episode baru dalam perjuanganku...

Hari Pertama- mixed feeling, sedih, risau, gembira pun ada. Selepas mendaftar di mahallah, bermulalah Taaruf week (TAWE)  atau di luar sana lebih akur dengan istilah orentasi pelajar baru. Namapun orentasikan, aktiviti yang ditentukan memang padat dan memenatkan. At first, memang rasa nak marah dengan committees tapi bila fikir-fikir balik, memang itulah waktu dan kesempatan yang diberikan. Lagi pun TAWE kami singkat, mungkin sebab itu terkejar-kejar sikit. Aktiviti banyak diadakan di masjid SHAS UIAM dan bangunan CAC. Bila dalam CAC, kami disajikan dengan pelbagai talk and briefing. Bermula dari ucapan deputy Rector of IIUM, Prof,Datuk Dr. Mizan Hitam. Humble orangnya dan informasi yang diberikan sangat bertepatan dengan masalah dan resolusi pelajar baru. Kemudian, ada juga briefing dari SLEU, Counseling Unit, Student Unit of Finance division, AMAD, CCAC and etc. Saya nak highlightkan di sini dengan talk yang diberikan oleh Alumni UIAM yang menyebabkan saya rasa berbangga menjadi salah seorang graduasi UIAM. Berdirinya bekas-bekas graduasi UIAM yang telah mendapat pencapaian cemerlang dalam hidup telah memberikan saya impian untuk menjadi seperti mereka. Tak sabarnya!

 Detik yang ditunggu-tunggu, kami di raikan di Bai'ah ceremony. Ianya event yang sangat penting, tiada event tersebut maka tidak lenkap lah TAWE kami. Waktu ini, semua VVIP UIAM berjalan masuk dengan gahnya di karpet merah. Terima kasih kepada Rector UIAM, Prof. Dato' Sri Dr. Zaleha Kamaruddin kerana telah merasmikan majlis Bai'ah kami. Saya rasa bersemangat apabila melihat kaum wanita juga mampu mencapai tahap tertinggi dalam hidup.

Hari-hari berikutnya- Tamat saja TAWE, terus kami sibuk dengan urusan add/drop (tambah/gugur) subjek. Memang penat! berkejar ke sana kemari. Belum lagi cerita tentang tak jumpa jalan dan sesat. Naik turun tangga kemudian beratur. Ianya memang pengalaman yang memenatkan! Jika di CFS IIUM dulu, students diberikan study plan dan ada advisor yang siap-siap key in nama kita dalam group. Tapi di UIAM Gombak ni, pandai-pandai lar bawak diri! Study plan disediakan tapi sendiri fikir nak ambik section mana, course apa nak ambil untuk first sem dan second sem. Masa ni lah kita memerlukan senior-senior yang tahu serba sedikit routine and procedure add/drop session.



Nothing to say dah, meh layan pictures saya dan rakan-rakan pulaks :D



Q: Satu jerk?!
A: Cukup lar menceritakan segalanya.. hihii



Blogger sambilan,
fiejah

-TO BE CONTINUED-







  

Comments

  1. tumpang lalu student uia ^_^
    http://rafiq-icelemontea.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. silakan lalu lalang disini..
    dah follow, follow me back (if sudi)

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

::vlogger::

Please be upon to you... Cakap BAHASA lah, lagi senang (walau BENL student) Mula-mula tengok video nih... memang bad expression aku bagi kat dia nih.. sebab tak faham sangat and dari gaya cakap dia tu aku kurang suka..(at first jerr).  Then, aku search dan dowload lagi banyak video dia and i found his talent! Good in english (amik TESL la katakan) and the way that he try to attract memang lain dari yang lain...macam mana nak cakap ek?? bukan abnormal!  ah, tengok sendiri! ^^ see.. he try to be a contemporary ustaz.. and it's not WRONG. I do see his point about our prophet S.A.W. vlogger nih bagi cerita yang dekat dengan pelajar2..yang kadang-kadang benda 'tu' berlaku dekat diri sendiri (bengg!!) Ada potongan ayat al-Quran dan hadith siap tersedia dalam video tu! yang kadang-kadang kita tahu tapi buat tak endah..or yang memang kita tak pernah tahu sbb taknak ambik tahu! (learn from the mistake) cth: what

rindu saat-saat itu...

wahai malam... tatkala dikau menjelma, membawa bersama memori 'semalam' tak pernah dan takkan pernah ku lupa... aku pernah carik ditusuk kawan. aku pernah menyentuh cinta manusia. namun ianya sementara... kini hanya tinggal memori semalam...  Ya Allah..terasa ingin menangis bila mana aku melihat video yg ditagkan oleh sahabat juga saudara ak sendiri.. teringat aku di zaman muda mudi ku (skang tak tua agy)..zaman form5.. peristiwa setahun yg lepas menggamit beribu kisah aku dan dia..aku dan mereka... mereka yg pernah menjadi kemudi-kemudi kapal form5.. 5 taufiq 5 mahmudah     Form 5 atau dengan kata lainnya "senior".. bukan laa status yg boleh dibanggakan.. banyak tanggungjawab yg perlu dipikul dan dilaksanakan.. menjadi pengawas dan dalam masa yg sama sebagai sahabat betul2 menguji aku tatkala itu... pernah aku terluka dan menjadi parut yg paling dalam namun sekarang tanpa aku sedari parut itu kian sembuh bahkan parut itulah yg menjadi

pandai-pandai membawa diri di perantauan

kenapa mata aku berair ni???? cehh, konon Ijah nak feeling lar nihh..<3 first thing to do before traveling, passport mesti ada oke? second, pastikan ada visa (bg negara tertentu shj)..Third, ada mahram (bg wanita)..Last, pastikan bawak duit yg mencukupi utk pergi-balik...dengaq tuh! bila dekat degara org, kena selalu berwaspada.. jangan mudah percaya pada suspicious person.. mestikan ader yang terbaca dekat paper 'pemerdagangan manusia!' Paling worst 'Awas! Keldai dadah..' bagi perempuan macam aku nih berisiko tinggi bila nak traveling... so, bawak mahram, rasa selamat~ :) mahram nih boleh jugak dikalangan kawan rapat yang dipercayai selain dari kaum keluarga..nak lebih selamat bawak anggota polis! hihiii..Just kidding~