Skip to main content

Pengisian cuti semester

Assalamualaikum semua :)

Sudah 2 minggu aku bercuti. Tak sabar rasanya nak menjadi mahasiswi di IIUM Gombak. 2 tahun aku menunggu untuk ini semua terjadi. Selama aku menjadi pelajar asasi CFS IIUM, aku banyak belajar untuk cekal dan sentiasa bersedia dalam pelbagai situasi. Aku tak tahu keadaan universiti lain, tapi sistem pelajaran pelajar asasi di UIA memang sangat mencabar emosi dan fizikal. Kalau kita tak tabah dan kuat, dengan mudah kita boleh berputus asa. Aku dah melalui itu semua dan aku bersedia untuk yang lebih mencabar..InsyaAllah.

Sepanjang cuti ini, aku banyak menghabiskan masa di rumah kakak menjaga anak saudara. Kalau ikutkan, mereka ini sebaya sahaja dengan aku tapi title "makcik" itu lebih simbolik untuk mereka patut dangan aku. kerja aku mudah, just hantar jemput anak sedara pergi kelas tuition di ABIM. Ada jugak cabarannya bila aku kena drive AVANZA ke sana. Situasi cemas berlaku dan aku dah ceritakan di entry sebelum ini. Selain itu, kerja-kerja rumah kami kongsi bersama. Setakat ini the situation is under control.hehe


Ada jugak waktunya aku berasa bosan. Entahlah tapi aku sudah kurang menonton televisyen. Mungkin aku dah terbiasa dengan bersekitaran hostel aku dulu. Nasib baik ada Diyana, kawan baik anak sedara aku tuh, dia banyak bagi aku pinjam novel-novel Islamic hasil nurkilan daripada Fatima Syarha dan suami, Hilal Asyraf dan penulis-penulis terkemuka samada dalam ataupun luar Negara. Terbaru aku baru sahaja habis membaca sebuah buku klasik dari penulis Turki yang bertajuk 'MARIA'. aneh juga bila aku sejak akhir-akhir ini gemar sungguh mengasing diri dengan membaca buku-buku Ilmiah. Tipu lah kalau aku tak baca langsung novel cinta. Ada juga tapi tak sekerap dulu. Mungkin usia aku yang dah genap 20 tahun jadi aku lebih menumpukan kepada kualiti penulisan sesebuah buku itu.






Comments

Popular posts from this blog

::vlogger::

Please be upon to you... Cakap BAHASA lah, lagi senang (walau BENL student) Mula-mula tengok video nih... memang bad expression aku bagi kat dia nih.. sebab tak faham sangat and dari gaya cakap dia tu aku kurang suka..(at first jerr).  Then, aku search dan dowload lagi banyak video dia and i found his talent! Good in english (amik TESL la katakan) and the way that he try to attract memang lain dari yang lain...macam mana nak cakap ek?? bukan abnormal!  ah, tengok sendiri! ^^ see.. he try to be a contemporary ustaz.. and it's not WRONG. I do see his point about our prophet S.A.W. vlogger nih bagi cerita yang dekat dengan pelajar2..yang kadang-kadang benda 'tu' berlaku dekat diri sendiri (bengg!!) Ada potongan ayat al-Quran dan hadith siap tersedia dalam video tu! yang kadang-kadang kita tahu tapi buat tak endah..or yang memang kita tak pernah tahu sbb taknak ambik tahu! (learn from the mistake) cth: what

rindu saat-saat itu...

wahai malam... tatkala dikau menjelma, membawa bersama memori 'semalam' tak pernah dan takkan pernah ku lupa... aku pernah carik ditusuk kawan. aku pernah menyentuh cinta manusia. namun ianya sementara... kini hanya tinggal memori semalam...  Ya Allah..terasa ingin menangis bila mana aku melihat video yg ditagkan oleh sahabat juga saudara ak sendiri.. teringat aku di zaman muda mudi ku (skang tak tua agy)..zaman form5.. peristiwa setahun yg lepas menggamit beribu kisah aku dan dia..aku dan mereka... mereka yg pernah menjadi kemudi-kemudi kapal form5.. 5 taufiq 5 mahmudah     Form 5 atau dengan kata lainnya "senior".. bukan laa status yg boleh dibanggakan.. banyak tanggungjawab yg perlu dipikul dan dilaksanakan.. menjadi pengawas dan dalam masa yg sama sebagai sahabat betul2 menguji aku tatkala itu... pernah aku terluka dan menjadi parut yg paling dalam namun sekarang tanpa aku sedari parut itu kian sembuh bahkan parut itulah yg menjadi

pandai-pandai membawa diri di perantauan

kenapa mata aku berair ni???? cehh, konon Ijah nak feeling lar nihh..<3 first thing to do before traveling, passport mesti ada oke? second, pastikan ada visa (bg negara tertentu shj)..Third, ada mahram (bg wanita)..Last, pastikan bawak duit yg mencukupi utk pergi-balik...dengaq tuh! bila dekat degara org, kena selalu berwaspada.. jangan mudah percaya pada suspicious person.. mestikan ader yang terbaca dekat paper 'pemerdagangan manusia!' Paling worst 'Awas! Keldai dadah..' bagi perempuan macam aku nih berisiko tinggi bila nak traveling... so, bawak mahram, rasa selamat~ :) mahram nih boleh jugak dikalangan kawan rapat yang dipercayai selain dari kaum keluarga..nak lebih selamat bawak anggota polis! hihiii..Just kidding~