Skip to main content

Aku Tunggu Kau part5


Part 5
***ajal kau sampai hari nihh***


Hampir sebulan Aie dan rakan-rakan bertempur dengan soalan-soalan SPM. Lagi satu paper mereka akan meraikan ‘Hari Kebebasan’.

“Aie, kau ada mohon apa-apa tak?? Such as JPA, Mara or MOE??”
“abang aku yang uruskan…”
“ satu jerk lagi paper..pastuhh kita cuti…bagus kan..”

“Hmm…” satu Paper je lagi??? Cepatnya masa berlalu… Naz..aku bakal kehilangan kau..

Tiada sorang pon tahu hubungan persahabatan antara Aie dan Naz. Dekat sekolah mereka seperti stranger. Tak bertegur sapa. Aie malas nak tegur Naz sebab takut cetuskan kontroversi yang mungkin akan mamatahkan banyak hati wanita..cehhh..mamat perasan! Naz pulak takut nak tegur Aie sebab tak tau nak cakap apa…

Pagi itu Aie agak canggung sedikit. Emaknya offer makan sandwich kegemarannya ‘sandwich tuna’ namun tiada riak keriangan di wajahnya. Almaklum hari ini hari terakhir peperiksaan. Bak kata tidur tak nyenyak makan tak selera. Terbayang-banyang bentuk soalan hingga mematikan selera.

“Hishh..pelik mak tengok Aishah ni, selalu ade jer selera makan, ni macam muka orang putus cinta jerr…??”

“Ishh, mak nih, ke kutub mana mak fikir nih, anak mak ni single lagi lah..”

“Hmm, yer laa.. cepat makan, nanti lambat pulak ke sekolah, semua barang dah bawak?? I.c, slip periksan, check betul-betul…”

“dah double check..”

“Jangan dirunsingkan sangat, jawab saja. Yang penting hati kena tenang.InsyaAllah mak doakan kejayaan milik Aishah yerr…”
“terima kasih mak..”
“Aishah pergi dulu..”

Seusai tangan maknya dicium, maknya memeluk erat untuk mengalirkan semangat buat anaknya itu. Lambaian kasih dua beranak mengiringi pemergian Ai eke medan perang. Ibu mana yang tidak bimbang, lebih-lebih lagi itulah anak bongsunya.” Bang, anak kita dah besar.”



“chayokk!!” semua bertungkus lumus menjawab soalan terakhir Prinsip akaun.. and Finally…
“Baiklah..masa sudah tamat. Berhenti menulis dan soalan serta kertas jawapan kamu akan dikutip.”
“Howwwyehh!! Lalalalala”

       Lagak banduan baru keluar jail semuanya. Adanya menjerit sekuat hati melepaskan perasaan dan ada jugak yang menconteng baju rakan-rakan, nak dibuat kenangan katanya. Minah sengat memulakan serangan yang telah seminggu dirancang. Apakah itu?!!

Fahmi adalah targetnya hari itu. Dah lama dia menyimpan dendam nak ‘pekenakan’ komanden Fahmi.
Aie and the gengs dah bersedia nak membaling belon air di tangan masing-masing ke arah fahmi.
“Ajal kau sampai hari nihh!! Kawan-kawan..seraaaangggg!!!”

“Weyhh, korang..apa korang nak buat nihh??” Fahmi yang beriak terkejut terus disentap dengan jeritan kawan-kawannya.

Memang maut fahmi sampai hari nihh..hahaha. semua rakan-rakan membaling belon air tepat ke sasaran dan habis lecun seragam Fahmi. Naz pon join sekaki.. Tak sangka budak tuhh periang rupanya.. Kemudian, mereka beramai-ramai berlari mengejar Fahmi lalu didukung dan ditimbang-timbang. Walau Fahmi teruk dibuli mereka, tetap tak lekang senyuman hingga menampakkan lesung pipitnya.





***********
   Seperti yang dijanjikan sejak awal. Sehabis sahaja peperiksaan, mereka akan keluar bersama meraikan hari kebebasan.

Hai guys…” Naz dan Aie menyapa Amira, Fahmi, Alia, Shah, Ranjit, Mey Mey dan Shaz.
“sorry, kami lambat..”

Hampir nak tercabut skru rahang Fahmi dan yang lain..Terkejut mereka melihat Aie dan Naz datang beriringan. Dah berbaikkah mereka?? Naz dan Aie sekadar tersenyum. Apalah yang ada dalam otak mereka sekarang agaknya??

“kami dah order..tinggal kau dan Aie je belom”

“Abang!!”
“Saya nak nasi goreng seafood dan girl sebelah saya nak nasi goreng Pattaya dan 2 orange juice”

Sekali lagi mereka bagai bersandar pada tiang alektrik yang kuat arus voltan. Saling berpandangan, entah-entah mereka secret couple tak?! Macam berpakat pulak, datang sama-sama, baju pon ada kemiripan.

Oihh, nihh dah lebih spekulasi kawan aku nihh..Yang Naz nihh punn satu, tolong order untuk aku pulakk…tahu laa kau faham taste aku!

“Lepas nih kau akan kemana Naz, maksud aku sambung belajar mana??” Ranjit memecah sepi yang mula menguasai.

“U.S..”

“Fullamak.. terbaekkk!!” Shah mula buat muka terkejut
“Bukan calang-calang orang dapat pergi sana..”

“Macam nak tambah lagi makan lah..” Alia bagai kanak-kanak merenget bila terasa makanan yang terhidap tak cukup. Besar seleranya hari ini!

“Syuuusshh..!!” Amira yang tadinya diam member isyarat kepada Alia supaya berdiam diri. Rang tengh bincang masa depan boleh pulak si Alia nih fikirkan perut dia jer!

“Kau ni bertuah sungguh, belajar rajin-rajin tau kat sana nanti, jangan lupa kirim khabar..” Fahmi dari dulu macam bapak orang. Pandai dia menasihati kawan-kawannya. Sebab itu mereka tabik spring terhadap Fahmi.

“Cemburunya aku, kat sana nanti mesti banyak awek cun-cun…bertuah lah kau nanti boleh bawak balik sorang..” Ranjit mula memasang angan-angan yang Naz akan balik bersama isteri campuran belanda dan anak-anak yang comel belaka. Jauh betul berangan!

Dalam diam Aie mula berpanas hati dengan usikan dari Ranjit. Ekor mata Naz pula tak lepas dari menatap muka Aie. Seperti dia dapat menangkap riak cemburu. Betul ke nih??

“Dah lewat.Aku nak balik.” Aie tak sanggup berlama-lama lagi. Baik dia blah!
“Aku hantar.”
“tak payah susah-susah”
“tak susah!”
“fine!”
“Dah macam laki bini aku tengok!” Fahmi bersuara.
“Malang aku!”


“Hahahaha..Kau ni Aie..”  spontan semua ketawa.


Mereka berpisah jua. Bukan berpisah selamanya kerana takdir itu siapa dapat menduga. Mungkin mereka ada yang terciptakan untuk bersama sebagai sahabat atau pasangan hidup mungkin. Pengalaman demi pengalaman akan dikutip dan disisipkan kedalam diari biar apabila mereka bertemu nanti, Ada cerita yang menanti..












P/s: sorry lambat masukkan part5.. terlalu sibuk sepanjang final exam..lepas tu sibuk pulak nak pergi bercuti..hihiii, sorry again! :D

Comments

Popular posts from this blog

::vlogger::

Please be upon to you... Cakap BAHASA lah, lagi senang (walau BENL student) Mula-mula tengok video nih... memang bad expression aku bagi kat dia nih.. sebab tak faham sangat and dari gaya cakap dia tu aku kurang suka..(at first jerr).  Then, aku search dan dowload lagi banyak video dia and i found his talent! Good in english (amik TESL la katakan) and the way that he try to attract memang lain dari yang lain...macam mana nak cakap ek?? bukan abnormal!  ah, tengok sendiri! ^^ see.. he try to be a contemporary ustaz.. and it's not WRONG. I do see his point about our prophet S.A.W. vlogger nih bagi cerita yang dekat dengan pelajar2..yang kadang-kadang benda 'tu' berlaku dekat diri sendiri (bengg!!) Ada potongan ayat al-Quran dan hadith siap tersedia dalam video tu! yang kadang-kadang kita tahu tapi buat tak endah..or yang memang kita tak pernah tahu sbb taknak ambik tahu! (learn from the mistake) cth: what

rindu saat-saat itu...

wahai malam... tatkala dikau menjelma, membawa bersama memori 'semalam' tak pernah dan takkan pernah ku lupa... aku pernah carik ditusuk kawan. aku pernah menyentuh cinta manusia. namun ianya sementara... kini hanya tinggal memori semalam...  Ya Allah..terasa ingin menangis bila mana aku melihat video yg ditagkan oleh sahabat juga saudara ak sendiri.. teringat aku di zaman muda mudi ku (skang tak tua agy)..zaman form5.. peristiwa setahun yg lepas menggamit beribu kisah aku dan dia..aku dan mereka... mereka yg pernah menjadi kemudi-kemudi kapal form5.. 5 taufiq 5 mahmudah     Form 5 atau dengan kata lainnya "senior".. bukan laa status yg boleh dibanggakan.. banyak tanggungjawab yg perlu dipikul dan dilaksanakan.. menjadi pengawas dan dalam masa yg sama sebagai sahabat betul2 menguji aku tatkala itu... pernah aku terluka dan menjadi parut yg paling dalam namun sekarang tanpa aku sedari parut itu kian sembuh bahkan parut itulah yg menjadi

pandai-pandai membawa diri di perantauan

kenapa mata aku berair ni???? cehh, konon Ijah nak feeling lar nihh..<3 first thing to do before traveling, passport mesti ada oke? second, pastikan ada visa (bg negara tertentu shj)..Third, ada mahram (bg wanita)..Last, pastikan bawak duit yg mencukupi utk pergi-balik...dengaq tuh! bila dekat degara org, kena selalu berwaspada.. jangan mudah percaya pada suspicious person.. mestikan ader yang terbaca dekat paper 'pemerdagangan manusia!' Paling worst 'Awas! Keldai dadah..' bagi perempuan macam aku nih berisiko tinggi bila nak traveling... so, bawak mahram, rasa selamat~ :) mahram nih boleh jugak dikalangan kawan rapat yang dipercayai selain dari kaum keluarga..nak lebih selamat bawak anggota polis! hihiii..Just kidding~