Skip to main content

Pengalaman di hon kereta

Assalamualaikum..

Entry kali ini nak meluahkan ketidakpuasan hati dihon bertalu-talu. Alkisahnya pagi tadi aku nak hantar lah my niece tuition dekat ABIM. Kononnya nak nak cepat ikotlah highway. Aku nih baru sahaja seminggu dapat lesen selepas memegang 2 tahun lesen P. So, aku lebih prefer guna lane kiri,sebab memang aku akan masuk kesimpang kiri. Tapi tahu-tahu jer lah keadaan pagi macam mana dengan penunggang motosikal bergerak seiring. Ada satu moto nih aku perasan dah memang dia nak pintas keta aku, ambik jer laa. Tapi aku tak puas hati selepas memintas boleh pulak ada hampir-hampir dengan bahagian depan keta aku. Kan aku dah terkejut, stereng kete terus ke kiri sikit! boleh pulak dia baru sedar sebab dia sedang membaca mesej!!! aku nih malas nak guna hon sebabnya aku tahu rasa selepas dihon. tapi ini memang salah penunggang tuh!!

Next issue, tepat jam 1340 waktu Malaysia, aku nih dihon bertalu-talu oleh kenderaan belakang aku. Tak silap HILUX. Eh, hello..aku dah bagi signal nak tukar lane awal-awal dan mmg aku dah make sure ada jarak antara keta aku dengan keta belakang dan kanan. Tapinya, dia tetap hon sebab dia nak memecut. Aku pon nak pintas lori yang rosak kat depan jer pun pastu aku ambik lah balik lane kiri. Cuba la bersabar sikit.. Itu lah sikap pemandu Malaysia, bab nak tekan hon mmg mereka suka.

Tak dinafikan memang dulu aku memandu dlm keadaan bahaya. Tapi itu dulu..waktu lesen L. Sekarang aku dah mahir tapi still pelekat P masih utuh dicermin AVANZA aku tuhh, saja taknak cabut. Kadang-kadang aku rasa mereka diskriminasi dengan pemandu P. mereka rasa susah kalau kena follow dari belakang kereta berpelakat P nihh. aku jer ke rasa macam tuh??

Apa-apa pun pengalaman hari ni mengajar aku terus yakin. Sesetengah orang dah takut nak pandu bila kerap kali di hon. Aku tidak! cuma aku down dengan pandangan famili aku terhadap kesalahan yang bukan aku perbuat. 

#kesian Fifah tadah telinga dengar bebelan aku...sorry dear.



Dear driver, please respect others too. 

Comments

  1. orang zaman sekarang ni memang kureng diajar.
    jemput bce post ni :)

    http://iniceritaciksmile.blogspot.com/2013/05/orang-baru-dapat-lesen-l-la.html

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

Segmen: TerjahTahun Baru AisyaHumaira'

Assalamualaikum... Subhanallah, cantik nya gambar pasangan pengantin baru..Dikesempatan ini nk ucapkan selamat pengantin baru, moga berkekalan hingga ke akhir hayat dan mendapat 'waris' yang soleh serta solehah..Aminn... Rasa menarik pulak segmen INI .. Kalau sebut tahun baru mesti nak sebut baju baru, kasut baru, langsir baru..semuanya baru lahh..hihii.. So, kat sini saya nak sebut azam baru saya bagi tahun 2013.. - Azam yang pertama nak dapat result cemerlang dan pointer CGPA yang tinggi..supaya senang dapat biasiswa..Insyaallah.. -Azam yang kedua nak drive kereta dekat highway balik kampung..Saya sebenarnya takut nak drive tapi ntah macam mna boleh ambik lesen kereta..so, tahun 2013 saya kena jadi lebih berani! :D Azam-azam yang lain biarlah menjadi rahsia antara saya dengan-Nya.. p/s: kalu dapat topup 30, sya bersyukur sangat..hihiii.. (gurau jerr..V)

BlogWalking by DayangDeno

Shopping di ShenZhen lebih Murah

MOSTLY PEOPLE SAY " BARANG DI CHINA LEBIH MURAH"  WELL, I THINK SO.. BARU-BARU INI AKU KE SHENZHEN DAN AKU LIHAT BARANG-BARANG TERJUAL DENGAN BEGITU MURAH SEKALI... PALING PENTING, HARGA BOLEH DITAWAR DENGAN SEMURAH YANG MUNGKIN!!! CONTOHNYA NAK BELI BAJU TIDUR BERHARGA 160 YUAN..ANDA BOLEH TAWAR SEHINGGA 25 YUAN SAHAJA! TRY AND BUY IT! TAPI TENGOK MUATAN BAGASI JUGAKLAH.. BIASANYA BARANG-BARANG BUATAN TANGAN SEPERTI SARUNG TILAM, SARUNG BANTAL.. BAJU TIDUR CANTIK DAN BERFESHION SELAIN BARANG TEMBIKAR...MURAH SANGAT!!! SO, SESIAPA YG SEDANG MERANCANG NAK BERCUTI KE LUAR NEGARA CUTI HUJUNG TAHUN NIH..BOLEH LAH CONSIDER NAK PERGI KE SHENZHEN INI.. MAKANAN HALAL JUGA MUDAH TERDAPAT DI RESTORAN-RESTORAN BERDEKATAN TEMPAT PENGINAPAN...  Visa In most cases, a visa should be obtained from a Chinese embassy or consulate before arriving anywhere in China. See the  China  page for more information. Certain nationalities arriving from Hon...